Masz pytania? Napisz do nas

Czym jest współczynnik konwersji

Współczynnik konwersji jest istotną informacją dla przedsiębiorców prowadzących swój biznes on-line, np. w postaci sklepu internetowego, aukcji, serwisu ogłoszeniowego lub portalu społecznościowego. Dowiedz się, jak zwiększyć współczynnik konwersji na Twoim serwisie i przeczytaj poniższy artykuł.

Czym jest współczynnik konwersji

Czym jest współczynnik konwersji

Współczynnik konwersji jest istotną informacją dla przedsiębiorców prowadzących swój biznes on-line, np. w postaci sklepu internetowego, aukcji, serwisu ogłoszeniowego lub portalu społecznościowego. Dowiedz się, jak zwiększyć współczynnik konwersji na Twoim serwisie i przeczytaj poniższy artykuł.

Mówiąc najprościej, współczynnik konwersji to odsetek użytkowników odwiedzających stronę docelową, którzy konwertują, czyli wykonują określone czynności na stronie, wg ustalonego schematu. W zależności od celów biznesowych, najczęściej spotykane przykłady konwersji to:

– dokonanie zakupu
– przesłanie formularza (skontaktuj się z nami, formularz generatora itp.)
– wykonanie połączenia telefonicznego
– zainicjowanie rozmowy poprzez czat online
– subskrypcja (subskrypcja płatna lub bezpłatna)
– rejestracja na stronie
– pobieranie dokumentów, plików (wersja próbna oprogramowania, eBook, aplikacja mobilna itp.)
– używanie aplikacji bądź oprogramowania
– zaangażowanie w określoną stronę (czas spędzony w witrynie, powtarzane wizyty, liczba odwiedzonych podstron)

Istnieje wiele innych działań powodujących konwersję, które ludzie mogą wykonać na danej stronie. Zasadniczo konwersja jest wymiernym działaniem, które powoduje, że potencjalny klient staje się w istotnym stopniu klientem docelowym. Innymi słowy, Współczynnik konwersji (znany także jako wskaźnik konwersji) wyrażany jest w ujęciu procentowym i wskazuje na udział osób wykonujących pożądaną akcję.

Współczynnik wylicza się dzieląc liczbę konwersji przez liczbę wszystkich użytkowników, którzy kliknęli w reklamę tym samym przechodząc na stronę docelową. Przykładowo, jeśli 100 osób zostanie przekierowane na stronę (kliknie np. w link, baner, reklamę graficzną lub tekstową), a jedna z tych osób wykona pożądaną czynność (np. wyśle formularz, zapisze się do newslettera) wskaźnik konwersji będzie wynosił: 1/100 * 100% = 1%. Konwersje można śledzić, co dostarcza dużo wartościowej wiedzy odnośnie zachowania klienta po kliknięciu w reklamę i zobaczyć, które kampanie są najbardziej skuteczne.

Doprowadzenie potencjalnego klienta na dany serwis internetowy to dopiero połowa sukcesu. Ważna jest również właściwa ocena potencjału i wartości użytkowej danej strony internetowej oraz cel, który chce osiągnąć dany przedsiębiorca. Skoncentrujmy się zatem, na najbardziej popularnym e-biznesem w postaci dowolnego sklepu internetowego. Poniżej prezentujemy kilka przykładowych sposobów na to, jak pozytywnie wpłynąć na wzrost współczynnika konwersji:

– zamieszczanie szczegółowych i rzetelnych informacji odnośnie produktów lub usług
– przeprowadzenie testów metodą A/B
– oferowanie klientom kilku opcji płatności (gotówka, e-płatności, płatność przy odbiorze)
– zastosowanie przejrzystych odnośników, generujących pożądaną akcję, tzw. „Call to Action”
– przejrzysty i schludny układ strony oraz jej responsywność wg nowych norm
– analiza potrzeb, oczekiwań i preferencji klientów w celu dostosowania do nich strony
– użycie precyzyjnie dobranych słów kluczowych
– zamieszczenie niezbędnych informacji tj. regulamin sklepu, RODO, polityka prywatności, warunki płatności, wysyłki i zwrotu towaru

Bardzo istotne jest również zbieranie i śledzenie danych, a także drobiazgowe prześledzenie procesu zakupowego, aby móc przeprowadzić analizę funkcjonalności danej witryny. Czasem niewielkie, ale konkretne zmiany na stronie pozwalają na satysfakcjonujące zwiększenie współczynnika konwersji.

Co może skutkować obniżeniem współczynnika konwersji?

Przedsiębiorcom zależy przede wszystkim na zwiększeniu współczynnika konwersji. Zdarza się jednak tak, że z braku wiedzy, czasu lub chęci serwis jest pozostawiony „sam sobie”, a jego właściciele nie dbają o rozwój jego funkcjonalności, tym samym drastycznie obniżając współczynnik konwersji, poprzez działania tj.:

– nieprecyzyjne lub mylące nazwy produktów
– niechlujność oraz nieczytelna zawartość strony (włącznie z błędami ortograficznymi)
– brak formularza kontaktowego lub danych kontaktowych na stronie (bądź utrudniony do nich dostęp)
– słaba jakość zdjęć produktów (zdjęcia za małe lub ich brak)
– ukrywanie ważnych informacji (powinny rzucać się w oczy jako pierwsze)
– brak specyfikacji i wymiarów produktu
– niejasna polityka zakupów, wysyłki towarów i zwrotów
– brak systematycznej analizy strony

Powyższe informacje stanowią jedynie zbiór wskazówek. W celu zrealizowania profesjonalnego sklepu internetowego, który będzie dobrze widoczny i w pełni funkcjonalny prosimy o kontakt telefoniczny lub wysłanie zgłoszenia poprzez niniejszy formularz.

We take processes apart, rethink, rebuild, and deliver them back working smarter than ever before.