Czy masz stronę firmową lub bloga? Jeśli odpowiedź brzmi “tak”, niezależnie od tego, czy są one do użytku osobistego, czy biznesowego, potrzebujesz Google Analytics. Oto tylko kilka z wielu pytań dotyczących Twojej witryny, na które możesz odpowiedzieć za pomocą Google Analytics.
– Ile osób dziennie/tygodniowo/miesięcznie odwiedza stronę, o której godzinie jest największy ruch?
– Z jakiego Państwa jest najwięcej wejść?
– Czy potrzebuję witryny przyjaznej dla urządzeń mobilnych?
– Jakie witryny wysyłają ruch do mojej witryny?
– Jakie taktyki marketingowe generują największy ruch na mojej stronie?
– Które strony na mojej stronie są najbardziej popularne?
– Jak mogę poprawić szybkość mojej witryny?
– Jakie artykuły z mojego blogu goście lubią najbardziej?
Istnieje wiele dodatkowych pytań, na które Google Analytics posiada odpowiedź, a korzyści płynące z tej wiedzy są oczywiste. Zajmijmy się więc instalacją Google Analytics.
Jak założyć konto Google Analytics?
W pierwszej kolejności należy utworzyć konto Google Analytics (musisz posiadać już konto np. Gmail, Google+, YouTube). Nie zlecaj nigdy komuś innemu, aby założył Twoje konto Google Analytics na swoje konto Google, ponieważ w przypadku, gdy nie będziecie już razem współpracować, konto Google Analytics nie będzie przypisane do Twojego konta w usługach Google i trzeba będzie założyć statystyki od nowa.
Obecnie przewidywana liczba usług w obrębie konta wynosi 50. Na potrzeby niniejszego artykułu, przyjmijmy, że do jednego konta będzie przypisana jedna witryna, czyli jedna usługa.
Po założeniu konta należy pobrać unikalny identyfikator śledzenia, który następnie wklejamy do kodu strony w html lub php (i każdej podstrony!, przed znacznikiem </head>) lub jeśli jest ona utworzona na bazie Wordress – należy jedynie zainstalować odpowiednią wtyczkę (np. Google Analytics by Yoast plugin lub Google Analytics).
Następnym krokiem, po instalacji kodu śledzenia, jest zdefiniowanie celów. Cele pozwalają sprawdzić, w jakim stopniu witryna lub aplikacja spełniają założone przez Ciebie cele. Cel to ukończone działanie (inaczej konwersja), które przyczynia się do sukcesu Twojej firmy. Przykłady celów obejmują zakup (w witrynach e-commerce), ukończenie poziomu gry (w grach na komórki) lub przesłanie formularza z informacjami kontaktowymi (w witrynach marketingowych lub służących do pozyskiwania kontaktów do klientów).
Definiowanie celów to podstawowy element każdego planu analizy danych cyfrowych. Właściwie skonfigurowane cele umożliwiają Analytics dostarczanie ważnych informacji, takich jak liczba konwersji czy współczynnika konwersji witryny lub aplikacji. Bez tych informacji ocena skuteczności działań firmy online i jej kampanii marketingowych jest praktycznie niemożliwa.
Cele podpowiedzą Google Analytics, kiedy wydarzy się coś ważnego na Twojej witrynie. Na przykład, jeśli masz stronę internetową, na której generujesz potencjalnych klientów za pomocą formularza kontaktowego, stwórz podstronę z podziękowaniami, na którą trafią odwiedzający po wysłaniu swoich danych kontaktowych. Jeśli masz np. stronę internetową, na której sprzedajesz produkty, należy utworzyć podstronę z podziękowaniami lub potwierdzeniem dla użytkowników, którzy dokonali właśnie zakupu.
Adres takiej podstrony może być np. http://twoj-sklep/podziekowanie
Cel może być oczywiście jakikolwiek inny, w zależności od branży, do której przypisana jest strona firmowa. Obecnie limit celów wynosi 20.
Po maksymalnie 48h po utworzeniu konta Google Analytics i prawidłowym dodaniu kodu śledzenia do witryny, statystyki Google Analytics są dostępne do dokładnej analizy.
Pod głównymi danymi wyświetlone są raporty, które przedstawiają np. z jakich krajów i miast pochodzą użytkownicy danej witryny, z jakich korzystają przeglądarek lub systemów operacyjnych, czy korzystają z urządzeń mobilnych, czy stacjonarnych, w jakim są wieku i jakie mają zainteresowania, jak często odwiedzają daną witrynę, na jakie hasła kluczowe została ona im wyświetlona, z jakich kanałów internetowych użytkownicy trafili na dany serwis www i wiele innych niezbędnych danych.
Dlaczego ważny jest współczynnik konwersji?
Jeśli ww. Cele zostaną ustawione panelu administracyjnym konta Google Analytics, zobaczysz, ile konwersji uzyskała Twoja strona (Cele> Przegląd) i jakie adresy URL zostały w nich użyte (Cele> Adresy URL celu). Możesz również zobaczyć ścieżkę, którą przeszli użytkownicy, aby zakończyć konwersję (Cele> Odwrotna ścieżka celu).
Mówiąc o celach i konwersjach, większość tabel w raportach standardowych Google Analytics wiąże dane z Twoimi konwersjami. Na przykład możesz zobaczyć liczbę konwersji dokonanych przez użytkowników w Polsce w raporcie Odbiorcy> Geolokalizacja> Lokalizacja. Możesz zobaczyć liczbę konwersji dokonanych przez użytkowników z Facebooka w raporcie Pozyskiwanie> Cały ruch> Źródło / Medium. Możesz zobaczyć liczbę konwersji wykonanych przez użytkowników, którzy trafili na konkretne podstrony w raporcie Zachowanie> Treść witryny> Strony docelowe.
Dowiedz się więcej pod zakładką Czym jest współczynnik konwersji.
Autor: Krzysztof Zagórski, Head Creative Artist
Zobacz pozostałe publikacje Autora