Popularność tagów rosła wraz z rozwojem i popularnością Twittera. 23 sierpnia 2007 roku, Chris Messina (pomysłodawca hashtagów) zaproponował system do tagowania wybranych tematów w sieci mikroblogów na Twitterze. Wstawił pierwszego hasztaga na Twittera, pisząc: How do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp.
Obecnie hashtagi są powszechnie stosowane w social media (portalach społecznościowych), tj. Facebook, Twitter, Instagram czy YouTube. Hashtag oznacza, że dany wpis dotyczy konkretnego tematu, który jest nim oznaczony. Hashtag występuje w formie linku, który kieruje nas do treści, które są skorelowane z danym hashtagiem.
Jak korzystać z hashtagów?
Hashtagi służą do organizacji treści na danym kanale, dzięki czemu możesz docierać do sprezycowanej grupy odbiorców. Jak jednak używać hashtagów poprawnie? Istnieje kilka podstawowych zasad, gdzie hashtag:
– nie może zawierać spacji, a więc należy stosować go w formie #przykładowyhashtag
– może zawierać liczby, lecz niedozwolone są znaki specjalne typu: !, %, $
– zawsze zaczyna się od znaku #
Każdy serwis społecznościowy lub informacyjny określa inne cele dla hashtagów, np. na Instagramie hashtagi mają kluczową rolę i maksymalna ich liczba do umieszczenia wynosi 30, natomiast na Twitterze rekomendowana liczba ich zamieszczenia wynosi jedynie 2.
Hashtagi na Twitterze
Twitter, miejsce gdzie zastosowano pierwsze hashtagi, posiada ograniczenie liczby w jednym tweetcie, czyli poście, do 280. Hashtagi zatem są doskonałym rozwiązaniem, linkującym do powiązanych treści, i można je stosować zarówno w samym poście, jak i na jego końcu. Oto kilka praktycznych wskazówek jak używać hashtagów na Twitterze:
– unikaj zbyt dużej ilości hashtagów (maksymalnie 2 na jeden wpis)
– skoreluj znaczenie hashtaga z treścią, której dotyczy, dzięki czemu lepiej trafisz do wybranych użytkowników
– w przypadku stosowania hashtagów wieloczłonowych, np. #najlepszefrytkiwmiescie, unikaj zdublowanych liter (hashtag jest wówczas trudny do zapamiętania i ciężko się go odczytuje), np. #wordpressspecial
– znajdź wyselekcjonowanych odbiorców – za pomocą wyszukiwarki Twittera możesz sprawdzić wpisy, które pojawiają się z wybranym przez Ciebie hashtagiem
Hashtagi na Instagramie
Hashtagi na Instagramie są jednym z głównych elementów profilu, a więc stanowią główne źródło zasięgu (co zaskakujące wciąż ok. 1/3 wpisów nie posiada żadnego hashtagu).
Instagram, podobnie jak np. Twitter, posiada wewnętrzną wyszukiwarkę, która koreluje wybrane treści z danymi hashtagami i dzięki niej (oraz zastosowanym we wpisie hashtagom) możesz znacznie łatwiej i precyzyjniej dotrzeć do swoich odbiorców.
Dodatkowo Instagram umożliwia śledzenie hashtagów, dzięki czemu możesz obserwować interesujące treści, oznaczone wybranym hashtagiem.
Oto kilka praktycznych wskazówek jak używać hashtagów na Instagramie:
– aż 91% wpisów posiada do 7 hashtagów w jednym wpisie
– znajdź najpopularniejsze hashtagi ze swojej branży
– dobieraj odpowiednie hashtagi do konkretnej treści
– określ swoje firmowe hashtagi, np. #makeitsimple, sprawdź w wyszukiwarce czy nie jest on już zajęty
– unikaj zbyt dużej ilości popularnych hashtagów – lepszym rozwiązaniem jest połączenie ich z niszowymi hashtagami
Hashtagi na Facebook’u
Choć Facebook jest najbardziej popularnym portalem społecznościowym na świecie, pierwszy hashtag pojawił się na tym serwisie dopiero w 2013. Po spektakularnym sukcesie hashtagów na Twitterze, sądzono, że podobnie będzie w sytuacji Facebook’a. Wbrew jednak oczekiwaniom, stało się odwrotnie. Hahstagi na Facebook’u obniżają zasięg postów (nawet w przypadku zastosowania chociażby jednego hashtag’u w jednym wpisie). Posty z hashtagiem osiągają mniejszy procent interakcji (polubień, komentarzy, udostępnień).
Zatem, czy warto stosować hashtagi na FB? Tak, ale tylko w przypadku prowadzenia konkretnej akcji promocyjnej, gdzie wykorzystywany jest unikatowy, marketingowy hashtag.
Hashtagi na YouTube
Hashtagi na YouTube pojawiły się dopiero w 2016 roku, więc są stosunkowo młode w stosunku do pozostałych źródeł. Hashtagi na YouTubie można stosować w tytule filmu oraz opisie. Są to znaczniki, które pomagają w przypisaniu kategorii danego materiału.
Hashtagi na YouTube, podobnie jak na innych serwisach, mają za zadanie wyszukiwanie filmów (treści) o podobnej tematyce. Po jego kliknięciu zostaną wyświetlone inne treści, które nawiązują do danego hashtagu.
Jak korzystać z hashtagów na YouTube?
Na YouTube możesz użyć do 15 hashtagów – jeżeli dodasz ich więcej do jednego filmu to wszystkie zostaną zignorowane przez YouTube i żaden z nich nie będzie dodany do filmu.
Hashtagi na LinkedIn
Hashtagi na LinkedIn pojawiły się dopiero w 2018 roku, kiedy to jeden z pracowników The Next Web zauważył, że LinkedIn sugeruje dodanie hashtagów do posta. Aktualnie hashtagi na LinkedIn są w ramach testów, jednak wykorzystanie hashtagów jest podobny do tego na Twitterze, Instagramie, Facebooku i YouTube – lepsza organizacja treści. Dodatkowo LinkedIn planuje możliwość śledzenia wybranych hashtagów, lecz funkcje nie jest dostępna dla wszystkich.
Więcej na temat promowania swojej strony w sieci, znajdziesz pod zakładką Pozycjonowanie Stron.