Grupa docelowa jest ustalana wg kryteriów tj.: lokalizacja, dane demograficzne, rodzaj pracy, zainteresowania czy status. Dzięki zastosowanym filtrom Facebook Ads sam wyznaczy zasięg lub inaczej „głębokość” danej reklamy, tzn. określi, którzy konkretnie odbiorcy spełniają poszczególne kryteria.
Jak utworzyć reklamę Facebook Ads?
Najlepszym sposobem na poprawne zainstalowanie Facebook Ads, jest skorzystanie z porad krok po kroku na stronie http://www.facebook.com/advertising. Przewodnik ten powie nam, że istnieją cztery główne etapy tworzenia reklamy:
– określenie swoich celów
– określenie swoich odbiorców
– utworzenie reklamy i określenie budżetu
– poznanie zasad serwisu dotyczących opublikowania reklamy
Usługa Facebook Ads oferuje nam skorzystanie z dwóch opcji – Facebook Ads Premium – pozwalamy handlowcom Facebook’a zająć się naszą reklamą lub Facebook Ads Marketplace – sami tworzymy i definiujemy całą reklamę od początku do końca. W niniejszym artykule omówimy dalej drugą z powyższych opcji.
Istotną rzeczą, przy tworzeniu kampanii reklamowej Facebook Ads, jest określenie opcji udziału w danej reklamie, czyli uczestnictwo typu „wezmę udział” lub „lubię to”. Dla wyjaśnienia, przykładowo, jeżeli polecasz np. szkolenie z zakresu Facebook Ads i ktoś z Twoich znajomych kliknie „wezmę udział” lub „lubię to”, to na jego Tablicy pojawi się taka informacja. Tym samym, reklama „rozpędza się” niczym kula śnieżna i ma coraz większy zasięg, poprzez czynny udział samych Użytkowników, którzy zaznaczają jedną z powyższych opcji.
Kolejnym istotnym czynnikiem przy zarządzaniu kampanią reklamową Facebook Ads jest, podobnie jak w przypadku Google Analytics, określenie tzw. celów, i tak jak w przypadku Google Ads – określenie odbiorców i budżetu przeznaczonego na daną reklamę.
Zacznijmy od określenia celów – jakie są Twoje plany związane z korzyściami, jakie dana reklama ma przynieść – czy chcesz lepiej wypromować swoją firmę, dane wydarzenie, produkt lub usługę? Czy dana akcja marketingowa jest długofalowa czy też okresowa, związana np. z sezonowością danej branży? Są to być może niełatwe pytania, jednak kluczowym aspektem jest to, aby cel był jeden, konkretny. Reklama taka będzie wówczas bardziej sprecyzowana i lepiej przyjęta przez właściwych odbiorców (target). Nieprawidłowo dobrane cele, które są zbyt ogólne, nie przyniosą spodziewanego rezultatu i wówczas Twoje środki finansowe nie zostaną odpowiednio spożytkowane.
Kolejnym ważnym krokiem jest określenie odbiorców. Musisz zastanowić się kto może być Twoim potencjalnym odbiorcą, a w rezultacie – klientem. W jakim ma być wieku, jakiej płci, jakie ma mieć zainteresowania, z jakiego obszaru pochodzić, jakie ma mieć wykształcenie, jakie poglądy polityczne, i wiele, wiele innych. Oczywiście ustawienia te można w dowolnym momencie zmienić, poprzez usuwanie lub dodawanie odpowiednich filtrów.
Aspekt wizualny reklamy jest niemniej istotny, a na jej część składa się przyciągający uwagę tytuł reklamy, jej opis oraz zachęcająca do kliknięcia – intrygująca grafika lub zdjęcie. Pamiętaj, że opis musi być zwięzły, oryginalny, zachęcający do przeczytania dalszej treści, a całość tworzyć spójny content z grafiką. Jeśli nie czujesz się na siłach, możesz skorzystać z usługi copywritera, który stworzy profesjonalny tekst sprzedażowy. Szczegóły usług świadczonych przez naszych doświadczonych copywriterów znajdziesz pod zakładką Copywriting.
A co z kosztami?
Kampania reklamowa Facebook Ads przewiduje dwa rodzaje kosztów pobieranych:
– od kliknięcia (CPC – cost per click), czyli z określonego wcześniej budżetu są pobierane opłaty, każdorazowo gdy użytkownik kliknie daną reklamę. Jest to współczynnik efektywności reklamy. Ustalenie modelu CPC wiąże się z pojęciem PPC (pay per click), czyli z rodzaj reklamy, za którą pobierana jest opłata, jedynie gdy użytkownik kliknie w dany rodzaj reklamy (np. boks, baner), a nie za jej wyświetlenie.
– wyświetlenia reklamy u danej liczby osób (CPM – cost per mille). Jest to koszt dotarcia do tysiąca odbiorców, obliczany na podstawie liczby odsłon witryny internetowej. Przykładowo, jeśli reklama jest sprzedawana z CPM 60 zł, to dotarcie do 1000 odbiorców (tysiąc odsłon) kosztuje 60 złotych.
Jak określamy budżet na Facebook Ads?
Rodzaje budżetu kampanii reklamowej na serwisie Facebook są nastpępujące:
– budżet dzienny (określona kwota przeznaczona na reklamę w ciągu 24h)
– budżet całkowity (całkowity koszt jaki jesteśmy zdecydowani zapłacić przez cały okres ważności reklamy)
– kwota maksymalna (kwota jaką zadeklarujemy za kliknięcie lub tysiąc wyświetleń)
– system akcyjny (wybieramy jedną ofertę spośród kilku dostępnych)
Wszystkie powyższe elementy można zmieniać w ciągu trwania kampanii, dlatego tak ważnym aspektem jest jej ciągła analiza, by móc szybko i odpowiednio reagować na zmieniające się czynniki zewnętrzne (np. zachowanie odbiorców). Kampania reklamowa, zarówno Facebook Ads, jak i Google Ads, to bardzo ważny kanał marketingowy, dzięki któremu możemy dotrzeć do ogromnej ilości odbiorców. Strategia ta wraz z odpowiednim zarządzaniem marketingiem internetowym, którym elementem jest pozycjonowanie, zagwarantuje nam zdobycie odpowiednio wyselekcjonowanych odbiorców, którzy dzięki filtracji, będą zainteresowani Twoim konkretnym produktem bądź usługą.
Więcej na temat promowania swojej strony w sieci, znajdziesz pod zakładką Pozycjonowanie Stron.