Jak już wspomnieliśmy, strona mobilna jest przeznaczona wyłącznie dla urządzeń mobilnych (smartfony, tablety), jest znacznie lżejsza niż strona responsywna (posiada okrojone funkcje i grafikę), dzięki czemu ładuje się znacznie szybciej. Posiada zazwyczaj inny adres internetowy z przedrostkiem „m” lub „lajt”.
Jakie są wady i zalety obydwu wersji?
– layout, czyli wygląd strony: wersja mobilna jest przeznaczona wyłącznie dla urządzeń mobilnych, wersja responsywna automatycznie dostosowuje się do rozdzielczości urządzenia stacjonarnego, jak i przenośnego.
– system zarządzania treścią (CMS), zazwyczaj musi być stworzony odrębny panel administracyjny, w celu zarządzania treścią na obydwu wersjach.
– statystyki strony: również w tym przypadku muszą być odrębnie analizowane, jedne dedykowane dla strony stacjonarnej, drugie – dla strony mobilnej, natomiast w przypadku strony responsywnej – analiza statystyczna dotyczy tylko jednej domeny.
– koszt i termin wykonania: strona responsywna jest zazwyczaj droższa i zajmuje nieco więcej czasu do realizacji, strona mobilna jest „okrojona”, dzięki czemu budżet przeznaczony na jej wykonanie może być niższy.
Jeżeli posiadasz już stosunkowo nową wersję strony stacjonarnej i nie chcesz robić wielkiej rewolucji oraz przeznaczać na ten cel dodatkowo znacznych środków finansowych, a przede wszystkim odbiorcy takiej strony korzystają głównie z urządzeń stacjonarnych, lepiej rozpatrzyć wykonanie wersji mobilnej. Natomiast jeśli jeszcze nie masz żadnej strony lub posiadasz archaiczną stronę (sprzed „ery” urządzeń mobilnych), wówczas najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie strony responsywnej, która będzie wygodna zarówno dla użytkowników pecetów, jak i smartfonów. Strona responsywna ma jeszcze dodatkowe zalety tj.: jest lepiej pozycjonowana przez Google, nie wymaga „podwójnej” aktualizacji (jeden system zarządzania treścią, o czym wyżej pisaliśmy).
Należy pamiętać, że pozycjonowanie strony desktopowej nie zapewni nam już wysokich pozycji w mobilnych wynikach wyszukiwania. W indeksie mobile-first indexing Google najpierw ustala pozycję stron w SERP-ach na podstawie zawartości mobilnej strony. W celu zdobycia nowych klientów „mobilnych”, konieczna jest inwestycja w stronę responsywną lub mobilną.
Autor: Agnieszka Kotecka, IT Senior Specialist/SEO
Zobacz pozostałe publikacje Autora